Sunday 3 July 2011

shopping hari sabtu

 ASSALAMUALAIKUM

shopping hari sabtu di kebanyakan market kat kwasan kl n selangor ni mmg menyakit kan hati... sakit ati apesal? sbb diorang x bagi plastic bag. klu nk kene bayau 1 plastik 0.20 sen.. cube bayangkan klu ko shopping barg dapur tuk sebulan, x ke banyak plastik kene bayau??? ha?? ha??
marah nii...heheh...mlm td aku g beli brg dapur kat tesco ngan adk aku..bese g ngan husband aku tp die ade keje plak...da beli belah tu, nak bayar baru terperasan hari semalm hari sabtu..padan laa mase nk msuk tesco tu aku tgk ramai je yg bwak blik barg x de plastik..cube ko bayangkan, sume barg dlm troli penuh x de beg plastik ko sumbat dalam kete...aku da cuak laa kan sbb banyak gle kot brg aku bli...satu troli tu ponuh betimbun...kalu umah aku atas tanah, bley jugak aku angkut satu2 masuk dlm umah..ni umah aku atas 3 umah org laen...(bermakne umah aku tingkat 4..do the maths..of coz laa korang taau..)pehal laa dlm braket tu pnjang..heh..
pastu aku rase aku patut beli eco beg which is sangat mahaal tuk satu beg yg bley masuk x sampai suku troli pon..satu tu harge die rm6.90..klu aku nk masukkan sume brg aku dlm eco beg tu aku kne bayau nk kat rm 20...uih...x berbaloy langsung..then aku da scan beg tu, baru aku nmpak ade plastik beg kat kaunter tu..then aku tanye casher india tu bley ke bg plastik? die ckp ngan kereknya: ari ni ari sabru, kitorg x bg beg plastik..kalu nk, 1  2posen..adey laaa....klu aku x beli eco beg tu, aku bayar plastik tu je kn da baguih...ish x patot laa diorang ni...
aku paham diorang konon2..diulangi, KONON2 nye nk save the earth..poyo laaa...x de maknenye tu sume..yes aku pon try save the earth tp ade lg yg lg efectif..(apehal eja efektif camtu??x paham..)cube ko bayangkan haari2 lain org beli kat ko, ko bg plastik beg begelen2...then sabtu je just that 1 day x bg, ade kesan ke??korang klu buang sampah, korang ltak kat dlm ape???mostly kite ltak dlm plastik kan...aku kitar semule kot plastik tuu wat plastik sampah..kehkeh...cam kretif sgt..

p/s: sbb tu aku x mau shopping ari sabtu..tp da terpakse kan...redha..hihi...

1 comment:

  1. hahahaaaa...len kli na shopping bleyh bla ari sb2,...

    ReplyDelete