Thursday 7 July 2011

family planning- traditional vs moden

ASSALAMUALAIKUM

hi u'olls!! ini hari den nk ckp pasal family planning..aku bkn dokter ke hape, just nk share pengalaman..first of all, i'm got married when i was 19..awal gilos...ramai yg menentang terutama sedare mare aku, tp umi n walid aku sgt2 menyokong..bg yg oppose aku nk kawen mase tu sbb mase tu aku baru nk masuk 2nd year kat matrik uia..diorang ckp nnt aku x abeh blaja laa, susah nnt da ade anak, byk tanggungjawab n bla..bla..bla..aku wat dekk je..lg pon umi walid aku yg sruh kawen..4 sure diorang da pk segale pro n conts..

then da kawen konon2 nk mengamalkn family planning care org lame, xjadi..sbln pas kawen aku dah preggy..yeay!!pas bsalin, konon2 nk tukar sket care planning itu tp still traditional, preggy lg...huuu..dugaan...pas besalin tu planning care moden tp x amek pil atau ape2 suntikan..paham2 je laa kan..kehkeh..pastu ade sorg akak HPA ajar aku planning pkai produk HPA.. die ckp da 3 thn amalkn sgt bekesan..then aku pon coba la..sebulan, ok ade red light..msuk bln kedua, aik, mane aku pnye red light x dtg2 jugak ni??aku mule konpius..x tgu lame daa..bape mgu red light  x dak mai aku wat test..yes i'm preggy again!!!n guess what..week after, umi aku tepon ckp akak HPA tersebut preggy..wakaka...die pon plik dan hairan, smpai bley ckp, "mcm mane sy bley preggy??" hukhukhuk...

pas deliver talhah, aku decide ku kne amek ubat jugak..mane bley jd, camtu smpai suda aku x grade..asek extend semester je kan..so aku mkn cik noriday utk ibu2 menyusu..

cik puan noriday

mase tu ok je milk produce..pas 8 bln, nurse kat klini goment tu sruh tuka mkn cik puan regulon..

cik puan regulon

ckp 21 hari mkn ni, red light dtg stelah 8 bln x dtg..ok laa..tp yg aku gram smpai 15 hari n kdang2 smpai telebih 15 hari..watthe...tungang langgang hormon aku..skang ni badn aku sket gumuk, emosi pon sket x betul n aku prasan lately tgn aku shaking nak plak ble nk snduk kuah ke, bkak mnde2 yg halus ke, ltak susu ank dlm botol ke..takut wooo...plus susu aku langsung kering gara2 cik puan regulon itu..ini mmg mndatangkan kemarahan..abes punah cita2 aku nk susukn talhah smpai 2 thn..ni sethn pon x complete...isk..isk..so skang aku plan nk mkn maajun yg kabarnye bley jd family planning n ramai da berjaya..ni die..

nak tau psal ni, bley tgk kat http://majunanggunbistari.blogspot.com/ , x pon taip je kat google..aku bru je nk try..esok baru mkn..we wait n see the result..heheh...tp kdang2 was2 itu dtg menjelma..apakah...yg bestnye, anak dare pon bley mkn..ni mmg die baik pulih sistem dlm bdn terutama skali organ2 wanita..ececeh...promote lee plak...ehem..sy bkan promoter produk ini yee jauh skali mnjadi duta..sekadar ingin berkongsi..hehe...setakat ni, 3 org anak comel ni sgt2 membahagiakan saye..

tengokkpipi aku da gumuk...

wassalam..

No comments:

Post a Comment