Monday 4 March 2013

Kisah Bersalin Anak Ke-4

Assalamualaikum..

Aku punye edd 6/2/13 dan aku bsalin tepat pd edd tu..kisahnye, aku dah risau sbb hari sblum tu 5/2 still x de tande lg.aku x nak la jd mcm talhah dulu, bsalin seminggu lpas edd.so hari tu aku balun 3 biji air kelapa muda sbb byk aku bace kat internet bleh cepatkan bsalin.so aku try je laa..lg pon org tua2 ckp mnum air klapa mase mengandung ni elok, baby kuar pon bersih. rupe2nye baru aku tau yg air kelapa muda ni mengembangkan rahim, thus, ianya mempercepatkan bersalin.sekian, info dari prof.wananas..

Malam tu aku da rase ade contraction tp plahan je, so aku ingat braxton hicks contraction.jd aku biarkan je laa. Esok pg tu dlm pkul 7 ade stain sket.aku bg tau incik heizul.7.30 tu ade contraction yg agak kuat dr mlm  td. aku plan pas anta ank2 g skolah, anta talhah umah mil, aku n incik heizul nak g bekpes baru g spital.

pas anta ank2, aku pon nak g bekpes.carik punye carik kedai nak bekpes, penoh la plak kan..time2 org da sakit ni time tu la plak ramai nye..mase tu sakit kuat dah tp x de la smpai nak teran.rase2 mcm da bkak 4cm kot..ceaa bajet pandai la ken..hihi..

aleh2 incik heizul terus g hkl.aku pon pasrah la serah diri memandangkan da sakit time tu..x leh nak predict jugak ank no.4 sbb maybe sakit gitu jalan bkak da banyak.

Dah daftar sume tu nurse cek contraction siap bet ngan member die lg jln da bukak bape..sabo je laa.pastu dengar suara garau dr blakang curtain tu,"Puan...Shaiyida?" aku da mcm, alamak, doc laki ke yg handle aku nih..haishh..mak is tak kuasa u know..Doctor tu dah lah laki, india plak!!aiyakk, nak wat camno kan.tawakaltu'alallah je la.cek2, da bkak 4 cm.mase tu da pkul 1030..ooo ye, aku x mkn ape lg ni tau x.perut makhincik da lapau, so seblum msuk labour room, baik mkn dulu.mkn roti seketul ngan air milo.air milo sejuk yg terakhir seblum pantang.pas ni da x bleh mnum ais..ais is BIG no no..x mo bdn kembang,coz i is mude lg..mude la sgt..(tangankatbahumaterollingbibirkebawah)

pukul 11.30 pg aku masuk lr.mase tu sakit die kuat dr td.aku bajet dlm pkul 1 ke 2 ke aku da bsalin la kan. da msuk air bagai tu sambil baring tahan sakit..sakit tu ya Allah..sakitttttt..aku mengiring ke kiri sbb bukaan mudah bukak kalau wat mcm tu..pastu incik heizul sampai.dia borak2 sket ngan aku pastu die kate nak g mkn..apekah??kalau bini die ni besalin mase die tangah mkn, acaner tu..da la aku lapar lg..roti seketul x bleh hilangkan lapa taw..stress mak.aku pon rela je la sbb die kate "ala lmbat lg ni nak bsalin.."mcm la die yg sakit nak bsalin kan bleh tau bile aku bsalin..ok, ok, foinnee..

1230 doc datang cek bukaan.doctor cina name dia catherine.yes aku ingat lg name dia..pasal ape aku ingat?ade kisah nye.mase msuk lr lg nurse2 kat situ dok sokseksoksek ckp "ala, doc catherine tu bla..bla..menyampah aku bla..bla.." bleh x diorang dok wat dosa ngumpat mase aku tengah mencari keredhoanNYA?? then, die wat ve, ya Allah...sakitnye laa,kasarnye la die wat rase mcm nk terkeluar..terkeluar ape?pikir sendiri..hehe..doc laki india kat bwah tu buat lg ok kot..padan la nurse2 kat situ soksek je pasal die. pastu doc tu ckp,"ini low risk haa??masuk ubat je la kasi cepat sket branak..u mau x puan?"aku mcm.... ape die ckp ni?ubat ape?blom aku jwb lg die da kuar..ok itu ade lah sesuatu...

pukul 2 lebih, laki aku masuk, dia tanye bape cm, aku ckp 4 lagi..aiyak!!lame lg la ni nak tunggu..then doc tu dtg lg, aku da tatut..dia wat ve baru 5cm! pastu die ckp kat nurse tu,"ok ni high risk.masuk ubat.puan jgn risau aaa...kite masuk ubat kasi cepat..ni da lame, u punye air ketuban pon da pecah td tp jln x bukak, kite takut lemas..x pe, kite bg ubat tahan sakit." aku pon skali lg x smpat nak reply, dia da blah..huuu...pastu ade 2 org nurse ni dtg masuk offer aku epidural.aku ckp x nak..bukan aku jual mahal ye sbb aku tau kat swasta klu kite request epidural kene byr nak kat 1k.mahal nak mamp..kalau kat hkl is freeeee...sbb kan free, aku termakan pujuk nurse mase aku lahirkan abuzar dulu..memang laa x sakit, ko bleh main sepseptomtom lg ngan nurse tu, tp azab bile nak teran sbb ko teran mcm x de mende yg nak kuar..lame plak tuu..tu pasal aku x nk epidural 4 this time..tetibe ckp mat salleh.

mase tu aku da stress sbb aku masuk lr awal..mase aku nak msuk tu aku tengok banyak lg lr yg kosong..lengang..tp org yg lambat masuk bsalin dulu..kjap kang, uwaaa blah kanan, pastu uwaaa blah depan, pastu uwaaa lg blah hujung sane..tah bape byk uwaa aku pon x tau..

3.30 nurse masukkan ubat ikut drip.rasenye induce la kot..ye la ubat ape lg kan kalau nak cepat bsalin..induce je la.pastu die nak inject ubat tahan sakit kat blah blakang, tau2 je la kat mane yek..but seblum tu aku tanye dulu mcm mane ianye berfungsi sbb da byk aku bace diorang masuk ubat tahan sakit, patient tetido, x sedar, doc x monitor, baby nak kuar x pasan sbb tido, then lemas..tau2 tangan bby je yg kuar.kan sedey.. nurse tu ckp, ubat tu mengantuk,sakit tu still rase tp kite bleh laa tahan lg. aku pon ok kan je la memandangkan die induce kan.org kate induce lg sakit dr sakit bsalin biase..yeah bebeh..i admit it!!pas 5 minit masuk ubat tu aku rase lalok, ngantok x usah cite..tp dlm mase yg same aku sakit yg sgt hebat..pastu incik heizul ckp die nak amek anak balik skolah..apekah?sbb aku rase da nak dkat bsalin sgt sbb sakit die smpai ketar2 bibir ni..tp x pe laa kalau x de rezeki die nak smbut ank kennn...tapi i is kuciwa taw sbb sblum ni tiga2 ank sume die ade..yg ni je die x de.

4.15pm, doc wat ve lg, tp kali ni doc lain.aku tengok umur die sebaya ngan aku, jd aku bleh la ckp mcm2 kat die, tengok pon die ni mcm bleh bawak berbincang gitu. aku ckp,"doc, wat pelan2 eh..sakit taw doc td tu wat.." pastu dia ckp,"ooohhh jgn risau la puan, doc tadi mmg kasar sikit..eh, i buat pelan je taw.."ye laa doc..kalau ko wat sakit, nampak gayenye,kakikudipipimu laaa..

4.20pm aku rase sakit lg kuat tp x nak teran lg..mase tu nurse tu wat ve die ckp baru 7cm..aku pon kol incik heizul tanye die x mau naik ke teman aku.masih letak harapan die teman aku bsalin.rupe2nye die kat umah baru amek ank2..aku pasrah..letak je tepon,aku rase oouuuhhhh.. bby nak kuar da ni..cepat2 aku ckp kat nurse tu,"kak, sy nak teran da ni.." nurse tu pon kelam kabut jwb,"haa??jap2 tengok bukaan ye?" sambil die cek, sambil yg sorang lg siapkn peralatan, then die ckp, "ok dik, da bukak 10, teran!!"aku ape lg, dengar die ckp 'teran' tu aku pon iyaaarrrghhhh...teran2, x kuar lg..mase teran tu, nurse2 tu ckp,"haaa..mcm tu..pandai puan..pandai.."siyes, aku rase mcm budak2 tadika la pulokk..tp kali ni punye bsalin mmg sakittt...teran bape kali ntah, tiba2...

4.30pm..."Pandai puan!!!dah selamat..tengok ni anak ape??" aku pon dgn penat2, pejam mate jap sbb ngantok dek ubat tahan sakit tu sebut,"alhamdulillah..anak perempuan.."sengih sorg2.rase nak nangis pon ade sbb incik heizul x de..tp mase teran tu aku mmg kurang semangat sbb cheerleader aku tarak..susah tau x de cheerleader ni, x de org pegang tangan aku, x de org tolak blakang aku, sume aku wat sendiri..akibatnye...yes, koyakan yg banyak, mase nurse kuarkan uri, rahim aku pon same ngade nk itut kuar jugak..but no,no,no..u cannot come along yee...da la mase jahit ade part yg x kene bius, aduh ya Allah..sakitnye la jarum dok cucuk2 smpai aku jd fobia tengok jarum..

lepas je bby kuar, nurse tu lap2 sket, terus die letak kat dada aku..mase tu terharu rasenye ank yg dikandung 9 bulan ade depan mata.cpat2 aku amek hp tepon incik heizul tp x angkat.aku tepon mak aku..blom smpat aku ckp ape2, dia da ckp, "dah bersalin?alhamdulillah..baby ape?girl?tahniah2.."gitu laa..pastu baru dpt kol laki aku tu..die pon sronok..ye la sape x sronok ken..tahapehape ko punye ayat..

pkul 6.30 baru aku kuar lr sbb aku ade prob mcm yg aku ckp td kan..bby aku da uwaa..uwaa..kat luar tu.. da nak maghrib baru la laki aku dtg, bawak makanan..ye, incik heizul tahu yg aku kelaparan.tp ubat tahan sakit tu x hilang lg kesan die, aku mmg x larat nak ckp, nak bangun,, or nak bukak mate..tp incik heizul baik, die ckp,"nak makan?ni abg yg masak, abg suap nak?" hihi..nak tebus balik laa tu td die x de temankan aku..hmm, sedap die masak..kalau die bace ni kembang laa...sembang2, da kene halau ngan mak guard..muke kerek kot suruh org kuar..hmm xpe laa..makincik paham..

tu je laa kisahnye aku bsalin ari tu..tp kan nurse tu ckp ubat tahan sakit tu kesan die 4 jam je..but deemm..smpai kol 2 pg kot still ade kesan die.aku nak g toilet pon terhuyung-hayang..da la toilet jauh..whatever it is, sumenye selamat,alhamdulillah..one more thing, seblum bsalin, make sure korang da mkn kenyang2 sbb nnt bby pon kenyang..mcm aku bsalin dlm kelaparan, bby aku pon kelaparan..da la susu x de lg, semalaman laa dok nangis sbb lapau..ini die, tadaaa...the 1st princess in da house!!




dob:6/2/13 @4.30pm.
wgt:3.3kg
name:Ainul Mardhiah bt Mohd Heizul
ni da bape hari x ingat tp blom seminggu.

ni plak da 24 hari.say cheesss.yup ini budak suda pandai sinyum woo..

6 comments:

  1. ala..rindunya kt newborb bb..huhu..tak sabar nk beranak lg.eh??

    ReplyDelete
  2. tu lah beranak lg ni..suke bau die..ape lg, jom la branak lg..hehe

    ReplyDelete
  3. Kak Wana... mengapa??? Argh, saya yang takde pengalaman bersalin ni pun terasa betapa sakitnya bersalin tu bila baca cerita yang sangat detail ni. Arghhhhh... takoot!

    Tapi, bestlah kak Wana dapat baby girl. Dah ada pengiring bonda tersayanglah nanti. Nak tengok juga baby-nya. Rumah akak tak dekat dengan public transport ke? Kalau ye, boleh saya singgah bila ke UIA nanti...

    Anyway, tahniah! Semoga terus membina keluarga Islam yang dinamik dan disayangi Allah sentiasa. :)

    ReplyDelete
  4. aisyah, umah akk dkat je ngan lrt tmn melati..meh laa dtg..

    ReplyDelete
  5. comelnyeeee...

    Salam ramadhan :)

    ReplyDelete
  6. Pengalaman bersalin semua lain-lain kan?? Sakit bersalin tu memang tak leh nak digambarkan.. yang kita taw cuma sakit.. Tahniah yer.. diatas kelahiran cahayamata ke-empat :)

    ReplyDelete